Ahad, 4 Oktober 2009

I'm back!! Hari raya version klate part 1

Aku dh mai tulih entry blk dh ni lepas cuti raya 2 minggu (cuti jd blogger ja 2 minggu, keja betoi cuti 5 hari ja huhu).. Ni semua kes x sempat nk transfer gambaq ke kom la ni.. Ni pun baru transfer separuh tp bleh la tulih sket2 part 1 hari raya..

1st day hari raya mcm biasa p sembhyg dulu (penting tu!!).. Tp...
Disebabkan malam raya tu lebih sgt bersembang (bukan sembhyg tasbih ye haha), tahun ni aku bgn lewat la plak so x p pun..hahaha..
Mcm biasa jugak 1st day raya aku p 2 tempat ja, pagi lepak kat kampung nenek aku blah mak, ptg lepak rumah mak saudara aku blah bapak..
Raya dimulakan dgn juadah roti cicah gulai ayam..hehe.. mmg layan beb.. lama gila x rasa gulai klantan ni.. 1st day mkn rasa best.. lepas 5 hari dok klantan dh boring semua tempat pun gulai gulai gulai..haha..


Mcm biasa jugak, pagi2 ni layan anak dulu.. Sambil2 tu sempat lg msg dengan awek2 simpanan..haha.. Inilah ayah contoh di pagi raya.. walaupun dh ada anak, kita mesti meminta maaf kepada semua org termasuk la awek2 simpanan..hahaha..


Ni plak gambaq famili aku dgn nenek blah bapak.. Petang sampai2 kat sini ja dengan pantas menjamah makanan.. Ada nasi minyak yang punya la berminyak.. Aku mkn sket ja dh muak (lepas 2 kali tambah)..hahaha..


1st day raya ni la semua spupu spapat berkumpul.. So masing2 update masing2 punya status.. Update ni dilakukan setahun skali ja.. Paling kuat pun 2 kali stahun.. Sbb nk jumpa semua bukan senang.. Time ni pun nk cakap banyak pun.. Kebetulan plak aku ada update yg sedih sket.. Panjang la plak bercerita..haha..

2nd day raya plak, pagi2 aktiviti wajib adalah g kubur arwah atok.. So pagi2 subuh dh kene bangun.. mmg rasa bgn awal gile.. Di pagi yg dingin (kul 7), duduk dia atas tikar mengadap kubur sambil membaca ayat2 suci al-quran, yaasin membuatkan aku terasa insaf.. Cewaah.. Insaf utk brapa lama?? Itu yg kita tak tahu.. So sapa2 yg jumpa aku time 2nd day raya, nampak muka aku yg insaf sambil pakai baju melayu adalah tergolong dalam org yg bertuah..huahuahua.. Tu semua sbb baru blk dr kubur.. :P

Next stop selepas ke kubur (ni pun aktiviti wajib), kami semua akan berkumpul kat umah sepupu aku kat PCB (pantai bercahaya berbulan purnama).. Biasanya makan nasi lemak la kat sini utk bekfes.. Dh xdak benda lain dh aku bleh mkn.. Nasi berlauk mcm berat sgt.. Nasi kerabu?? No no no i don't like (sbb aku x makan sayuq).. :P

Lepas makan apa lg, ambik gambaq r.. Ni semua cousin2 aku.. Bukan semua yg ada n ada sorg tu bukan cousin pun.. Sesat plak dlm gambaq ni..haha..


Ni plak gambaq semua org yg berkunjung ke rumah PCB tu.. Semua muka baik2 saja sbb ada cahaya keinsafan kubur..haha..



Ni plak anak dara x cukup umur.. Sapa2 nk tempah bleh r.. Tunggu cukup 18 thn dl baru dpt no tepon ye..hahaha

Ni semua aktiviti wajib setiap tahun raya.. Selepas lawatan ke PCB ni kira masing2 punya aktiviti plak la.. Disebabkan gambaq ada sampai sini ja.. Utk kisah petang 2nd day raya aku sambung dlm part 2..kehkehkeh

1 ulasan:

  1. aik.. part 2 nya lambat plak keluaq.. tgh sunting lagi ka? hahaha.. :D awek2 klate nih segak2 noo.. cari kat aku sorang.. jgn cari yg suka dumping lak.. yg suka dumpling x pa.. hahahah

    BalasPadam